Jak przyspieszyć odchudzanie - 7 wskazówek od dietetyka

Jak przyspieszyć odchudzanie -   7 wskazówek od dietetyka

 

Poznaj kilka sprawdzonych sposobów, które przyspieszą Twój metabolizm.
W naturalny sposób możesz wspomóc proces odchudzania, a efektami będziesz się cieszyć jeszcze przed nadchodzącym latem.


1.  Orzeźwiająca moc wody i cytryny


Pij na czczo szklankę letniej wody z sokiem z cytryny. Na początku możesz zacząć od połówki cytryny, ale lepszy efekt osiągniesz wyciskając cały owoc. Oczyszcza ona przewód pokarmowy a dodatkowo stymuluje pracę układu trawiennego od samego rana. Poczuj przypływ energii każdego dnia!



2. Ocet jabłkowy – spróbuj wypić łyżkę dziennie


Łyżka octu jabłkowego dziennie (najlepiej ekologicznego, nieklarowanego) przyniesie Ci wiele korzyści. Przede wszystkim ocet jabłkowy jest bogatym źródłem pierwiastków śladowych (Cu, K, Na, Si, Mg, Fe, F, Cl, S) oraz witamin A, B, C, E, P. Dzięki takiej zawartości cennych składników pomaga on w procesie oczyszczania organizmu, działa alkalizująco (neutralizuje kwasy), pomaga redukować objawy refleksu żołądkowo-przełykowego, a także zmniejsza oporność na insulinę.
 Użycie: wypij jedną łyżkę stołową na czczo każdego dnia, wtedy ocet ma najlepsze właściwości. Jeżeli jednak uznasz, że specyficzny smak octu Ci nie odpowiada, staraj się stosować go jako dodatek do sałatek.
Uwaga: jeśli występują u Ciebie jakiekolwiek dolegliwości ze strony układu pokarmowego przed spożyciem octu jabłkowego skonsultuj się ze swoim lekarzem.



3. Pierwsze śniadanie - dlaczego jest tak ważne


Zjedz pierwsze śniadanie w ciągu 30 do 60 minut po przebudzeniu. Potrzebujesz uzupełnić zapasy energii, które Twój organizm zużył w nocy (kiedy śpisz, organizm cały czas pracuje – zużywa energię na takie procesy jak bicie serca, oddychanie, przepływ krwi, pracę mózgu, pracę nerek itp.). Prawidłowe dostarczenie energii z rana pozwala na utrzymanie metabolizmu na stałym poziomie, natomiast rezygnacja ze śniadań przyczynia się do jego spowolnienia, a nawet do wzmożonego odkładania tkanki tłuszczowej w ciągu dnia.



4. Jedz regularnie a schudniesz szybciej


Regularne spożywanie posiłków wspomaga przemianę materii. Codziennie o tej samych porach jedz śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację, pamiętając o równych odstępach czasu (np. co 3 godziny). Systematyczność dostarczania pożywienia do organizmu pozwala na miarową pracę metabolizmu i utrzymanie poziomu glukozy na odpowiednim poziomie. Większość energii jaką dostarczysz jest wtedy wykorzystywana, a nie magazynowana (zamieniana w tkankę tłuszczową). Pamiętaj, że kluczowa jest zrównoważona dieta (link do artykułu o prawidłowo zbilansowanej diecie), a regularność wspomoże jej rezultaty.



5. Błonnik – gdzie go znajdę


Błonnik jest to włókno pokarmowe pochodzenia roślinnego. Zazwyczaj spożywamy go za mało w naszej diecie, dlatego warto o nim pamiętać na co dzień i świadomie po niego sięgać. Błonnik znajdziesz w pełnoziarnistych produktach (mąka z pełnego przemiału jak i produkty z niej wyrabiane np. razowy chleb, ale również razowe makarony, otręby pszenne i  żytnie, kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż brązowy), warzywach (bób, brukselka, chrzan, rośliny strączkowe), czy owocach (maliny, porzeczki, suszone owoce). Spożywając duże ilości błonnika zyskasz sytość na dłużej, a jednocześnie nie będziesz mieć ochoty na częste podjadanie. Jednak pamiętaj, że błonnik absorbuje dużą ilość wody, dlatego nie zapominaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu.



6. Czy wiesz jaka ilość płynów jest dla Ciebie odpowiednia?


Ilość oraz jakość płynów jaką spożywasz w ciągu dnia wpływa na pracę organizmu, stan skóry, a także na proces wydalania toksyn. Łatwo możesz policzyć swoje dzienne zapotrzebowanie na napoje - na każde 10 kilogramów  masy ciała potrzebujesz 0,3 do 0,4l napojów (w zależności od aktywności fizycznej).
Do napojów, które wliczają się w Twoją dzienną porcję płynów należą: woda, herbata (ziołowa, owocowa, zielona, czerwona, biała), świeżo wyciskane soki.



7. Dieta czy aktywność fizyczna? Nie musisz wybierać


Wielu pacjentów zgłaszających się do mojego gabinetu zadaje pytanie -„Czy muszę dodatkowo ćwiczyć żeby schudnąć?” – zazwyczaj odpowiadam TAK. Wysiłek fizyczny przyspiesza redukcję nadmiaru tkanki tłuszczowej, poprawia krążenie, dotlenia mózg, a skóra staje się bardziej elastyczna. Myślę, że to wystarczające argumenty, żeby zacząć ćwiczyć. Optymalna aktywność fizyczna każdego dnia to pokonanie 10 000 kroków. Jest wiele aplikacji mobilnych bądź bransoletek, które pozwalają monitorować dzienną ilość pokonanych kroków.
Jak możesz to osiągnąć skoro cały dzień jesteś w pracy? To nie takie trudne - zamiast jechać autem wybierz rower czy komunikację miejską. Musisz wtedy dojść na przystanek, do pracy i z powrotem, a to dodatkowa porcja ruchu. Jeździsz windą? Zacznij chodzić po schodach. Te małe zmiany pomogą Ci w zwiększeniu aktywności na co dzień.



Wprowadź w życie powyższe wskazówki już dziś. Jeśli będziesz stosować się do nich regularnie, poczujesz nie tylko przypływ energii, ale przede wszystkim zauważysz ubytek zbędnych kilogramów. 

Trzymam kciuki!


mgr Dominika Witecka,
dietetyk, psychodietetyk

mgr Dominika Witecka - dietetyk